MVP

با کمی بررسی در استارتاپ های ایرانی و تیم های نوپا، به این مسئله پی می بریم که مفهوم محصول کمینه پذیرفتنی  (MVP) در استارتاپ ناب به درستی جا نیافتاده است. بعضی بر این باورند که محصول کمینه پذیرفتی یعنی ساخت خیلی سریع اولین نگارش از محصول ایده آل خود، آن ها تیم فنی را در یک اتاق زندانی کرده تا ۲ روزه به اصطلاح خودشان MVP استارتاپ خود را توسعه دهند.

خوب به این عده از دوستان استارتاپی باید گفت که MVP اصلا در مورد ساخت خیلی خیلی سریع محصول نیست. و اگر به اصول استارتاپ ناپ بازگردیم متوجه می شوید که اصلا MVP در مورد محصول نیست.

ممکن است با خود بگویید که  چگونه ممکن است که محصول کمینه پذیرفتنی با وجود داشتن کلمه محصول درخود درباره محصول نباشد؟

اگر به مفهوم MVP (در اینجا بیشتر بخوانید) یک نگاه عمیق تر بیندازید، متوجه می شوید که  MVP آزمایشی است که به شما و تیم شما کمک می کند که  بیشتر یاد بگیرید و این یادگیری همراه با معتبرسازی ایده خود است.

MVP در مورد محصول نیست، زمانی که به MVP فکر می کنید به محصول فکر نکنید، به یادگیری و آزمایش فکر کنید. خروجی این آزمایش چیزی است که قابل اندازه گیری است و شما از خروجی آن یاد می گیرید. آیا چیزی که مد نظر شما بوده اتفاق افتاده؟ اگر نه، در قدم بعدی چه کار باید بکنید و چه چیزی را باید عوض کنید؟ این ها سوالاتی است که این آزمایش به شما کمک می کند که پاسخ دهید.

به MVP از زاویه دیگر نیز می توان نگاه کرد، MVP وسیله ای است که به شما کمک می کند تا فرض هایی را که برای استارتاپ خود در نظر گرفته اید، رد یا قبول کنید. به شما کمک می کند تا به سوالات کلیدی پاسخ دهید.

هدف MVP  یادگیری همراه با معتبر سازی است.

برای آن که از این یادگیری، استفاده بهینه کنید، باید بعضی کارها را قبل از توسعه  MVPانجام دهید:

  • از خود بپرسید، چه فرض های پر ریسکی را با ساخت MVP قرار است تست کنیم؟ به عنوان مثال:

آیا کاربران برای استفاده دوباره بر می گردند؟

آیا کاربران ارزشی را که شما در نظر گرفته اید در محصول می بینند؟

  • سنجه ای (Metric) برای ارزیابی اهداف خود در نظر بگیرید. تعداد کاربران فعال، تعداد ثبت نامی، تعداد افرادی که بروی لینک خاص کلیک می کنند.
  • فرض خود را به طور دقیق شفاف کنید. به عنوان مثال:

ما باور داریم که {ساخت این ویژگی} برای {این افراد}، برای ما {این خروجی} را خواهد داشت. و ما زمانی متوجه موفقیت خود می شویم که به طور موفق {این سیگنال ها را از بازار} دریافت کنیم.

بدون جواب دادن به سوال های بالا وارد ساخت MVP نشوید زیرا تنها تلاشی بدون جهت گیری و کورکورانه خواهد بود. ضمن آن که MVP هدف نیست و بعد از به جواب رسیدن متوقف نشوید. شما وارد یک پروسه شده اید، فرض بعدی خود را با شرایط بالا تست کنید و این کار را آنقدر ادامه دهید که سوال حیاتی دیگر باقی نمانده باشد.

در بلاگ های فارسی مطالب بیشتری  در مورد محصول کمینه پذیرفتنی پیدا می کنید از جمله در این سایت که مثال های خوبی از استارتاپ های معروف و موفق زده و تفاوت های MVP با Prototype را بازگو کرده است.

آواتک


AMIR_AKD

دانشجوی کارآفرینی علاقه مند به کسب و کار،عاشق تکنولوژی و مهندس آی تی

0 دیدگاه در “آزمایشی برای اعتبارسنجی محصول خود”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های پیوسته

آموزش

چطور از روش اسکرام در مدیریت تیم بازاریابی استفاده کنیم؟

اگر شما عضوی از یک تیم بازاریابی باشید می‌دانید که چقدر سخت است که پروژه‌هایتان را مدیریت کنید و به اهداف از قبل تعیین شده‌تان برسید. بخش فروش نیاز به سرنخ‌های جدید دارد، آن کمپین ویدیویی که باید آماده می‌کردید خیلی از برنامه‌ریزی شما عقب است و صفحه‌های فرود وب سایت شما خیلی وقت است که باید به‌روز شوند. چطور همه اینها را مدیریت می‌کنید؟

آموزش

چجوری برنامه‌نویسی iOS یاد بگیرم؟

پیش خودم فکر کردم بد نیست روشی که برای یادگیری پیش گرفتم رو تو یه پست مختصر توضیح بدم تا شاید به کسایی که میخوان وارد این مسیر بشن کمی کمک کرده باشم. دقت کنید که این صرفا یه روش پیشنهادیه و ممکنه برای همه صدق نکنه. و باز دقت کنید که این مطلب با این فرض نوشته شده که شما همین الان به یک زبان شی‌گرای دیگه برنامه‌نویسی میکنید و با مفاهیم برنامه‌نویسی و شی‌گرایی آشنایید.

آموزش

رشد کسب و کار های کوچک،مسیر صعود

بابک آزاد، مؤسس شرکت Round Two Partners، در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی فوربز دیدگاه‌های خود را در مورد اصول و موانع پیشرفت و رشد استارتاپ‌ بیان کرده است.