در دنیایی که هر کارمند در روز به‌طور متوسط ۱۲۲ ایمیل می ‏فرستد و دریافت می‏ کند و در طول ماه در ۶۲ جلسه کاری حضور می ‏یابد، عجیب نیست که رئیس بخش یا واحد منابع انسانی سازمانی که در آن کار می‏ کنید آن قدر فرصت ندارد که به درستی فکر کند چگونه می ‏تواند به بهترین نحو استعدادهای شما را شکوفا سازد. در عوض این خود ما هستیم که باید کنترل برنامه‏ ریزی شغلی ‏مان را به دست بگیریم تا مطمئن شویم در مسیری قرار گرفته ‏ایم که متضمن رشد و توسعه بلندمدت ما است. در ادامه، چهار راهکار ساده برای اینکه بتوانید به مقوله توسعه شغلی‏تان به شیوه ه‏ای راهبردی ‏تر بیندیشید ارائه شده است:

۱) خودتان را ملزم کنید زمانی را برای اندیشیدن اختصاص بدهید: وقتی سرتان شلوغ شده و کارها روی هم انباشته می‏ شود، احتمالا اولین چیزی که از برنامه ‏تان حذف می‏ کنید فرصتی برای خلوت کردن با خود و اندیشیدن است. اما ماه‏ها و بلکه سال‏ها بدون لحظه‏ای تأمل کردن و اندیشیدن راجع به آینده شغلی باعث می ‏شود در مسیری قرار بگیرید که از ابتدا قصد نداشتید در آن گام بردارید. همان‌طور که معاشرت با یک دوست بدنساز باعث می ‏شود که بیشتر به باشگاه رفتن و تناسب اندام‏تان فکر کنید، به همان شیوه نیز می‏ توانید خودتان را به تفکر راهبردی ترغیب کنید. تعدادی از دوستان و همکاران‏تان را که مورد اعتمادتان هستند انتخاب کرده و با آنها به‌طور منظم جلسات همفکری برگزار کنید. در این جلسات با یکدیگر راجع به تصویر بزرگ‌تر و اهداف شغلی‏تان صحبت کرده و به یکدیگر کمک کنید تا به اهداف و چشم‏ انداز خود متعهد بمانید. داشتن افرادی قابل اعتماد در کنارتان که از قدرت به چالش کشیدن افکارتان نیز برخوردار هستند، می‏ تواند امکانات و ایده‏ های جدیدی را پیش چشم‏تان آشکار سازد که تا پیش از این قادر به مشاهده آنها نبودید.

۲) اقدامات بعدی خود را شفاف کنید: شفاف‏سازی اهداف حرفه‏ای‏تان، نظیر اینکه به مقام مشاور مدیرعامل ارتقا پیدا کنید، کسب‌وکار خودتان را راه ‏اندازی کنید یا در ناحیه جغرافیایی جدیدی مشغول به‌کار شوید و… صرفا قدم اول محسوب می‏ شود. اغلب افراد حرفه‏ای در ترسیم نقشه راهی که بتواند آنها را از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب برساند، دچار مشکل می‏ شوند و از حرکت باز می‏ ایستند. در همین رابطه به تکنیکی به نام «پیش‏نویسی رزومه» اشاره مي‌كنم. در این روش، شما خودتان را در پنج سال بعد تصور کرده و رزومه ‏تان را بر اساس موقعیت شغلی جدید و مسوولیت‏ های کاری که در پنج سال بعد دارید تنظیم می‏ کنید. ترفند به‌کار رفته در این روش آن است که شما ناگزیرید فاصله زمانی پنج ساله را نیز در رزومه‏تان با تعدادی عناوین شغلی و مسوولیت‏ های کاری پر کنید و این به شما سرنخ‏ هایی می ‏دهد که دریابید به چه مهارت‏ها، تخصص‏ها و مدارج تحصیلی نیاز دارید تا به جایگاه شغلی مورد نظر برسید و مسیر ترفیع شغلی شما در این پنج سال چگونه خواهد بود. برای مثال اگر با استفاده از این روش دریافتید که برای دستیابی به موقعیت شغلی مورد نظر در سه سال آینده نیاز به داشتن یک مدرک کارشناسی ارشد دارید، بهتر است از همین الان برای پذیرش در دانشگاه اقدام کنید.

۳) زمان‏تان را به انجام کارهای عمیق اختصاص دهید: وسوسه ‏انگیز است که زمان کاری خود را به همان شیوه‏ای بگذرانيد که بقیه می ‏گذرانند، از جمله اینکه مدت طولانی ‏تری در محل کار بمانید، با بیشترین سرعتی که می‏ توانید به ایمیل‏های کاری پاسخ بدهید و…. شاید در سطوح پایین‏تر سازمانی، این رفتار افراد را به عنوان یک کارمند «سختكوش» نشان بدهد، اما هر چه در سطوح سازمانی بالاتر بروید، این موضوع اهمیت خود را بیشتر از دست می‏ دهد. در عوض چیزی که شما را به عنوان یک فرد موفق متمایز خواهد کرد، خلق پروژه ‏های عمیق و ارزشمند است. این کار می تواند نوشتن یک کتاب یا کد یک برنامه ارزشمند یا رهبری بهره‏ برداری از یک محصول جدید یا ایجاد یک کار بامعنا نظیر سازمان‏دهی مجدد سیستم ارزیابی عملکرد شرکت باشد. به این منظور باید بتوانید به جای انجام کارهای منقطع، واکنشی و زودبازده، پروژه‏های خودانگیخته و بلندمدت یا به تعبیر کال نیوپورت استاد و نویسنده حوزه کسب‌وکار، «کار عمیق» انجام بدهید. بسیاری از شاغلان اهمیت این موضوع رادرک نکرده‏ اند؛ زیرا تصور می‏ کنند چنین پروژه‏ هایی بازگشت سرمایه‏ای به دنبال ندارد. اما منافع بلندمدت و اعتباری که از انجام چنین پروژه ‏هایی حاصل می‏ شود، قابل توجه خواهد بود.

۴) شهرت بیرونی‏تان را بسازید: در پژوهش انجام شده از سوی پروفسور ماتیو بیدول، استاد دانشکده کسب‌وکار وارتون، مشخص شده است که میزان دریافتی افرادی که از خارج از سازمان‏ها استخدام می ‏شوند در مقایسه با افرادی که از درون سازمان به یک موقعیت شغلی ارتقا می ‏یابند، به‌طور متوسط ۱۸ تا ۲۰ درصد بیشتر است (نکته کنایه ‏آمیز آن است که اغلب این افراد در دو سال اول فعالیت‏شان در سازمان در مقایسه با همتایان‏شان که قبلا در آن سازمان حضور داشتند و به پست‏های مشابه ارتقا یافته‏ اند، عملکرد ضعیف ‏تری داشته‏ اند). شاید این امر تبعیض ‏آمیز به نظر برسد، اما ما را به یک واقعیت مهم می‏ رساند و آن این است که افراد با عملکرد بالا اغلب در سازمان‏های خودشان دست کم گرفته می ‏شوند و مورد بی ‏اعتنایی قرار می ‏گیرند. این به آن معنی نیست که هر چند سال باید سازمان‏تان را تغییر بدهید. اما این پیام را برای شما در بردارد که اگر می ‏خواهید در سازمان خودتان مورد توجه قرار گرفته و ترفیع بگیرید، نیاز دارید در خارج از سازمان نیز شناخته شوید تا هم فرصت‏هایی را در دسترس خود داشته باشید و هم به رئیس و همکاران‏تان یادآوری کنید که توانمندی‏های شما در بیرون از سازمان دیده می‏ شود و مهم‏تر اینکه خریدار هم دارد. وبلاگ‏نویسی، انتشار مقالات در مجلات و سایت‏های تخصصی یا شبکه ‏های اجتماعی شغلی نظیر لینکدین، سخنرانی در کنفرانس‏ها و عضویت در مجامع حرفه‏ای همگی فرصت‏هایی است که از این طریق می‏ توانید در حوزه کاری‏تان دیده شوید و استعدادهای شما از سوی افراد درون و بیرون سازمان‏تان شناخته شود.

صرف وقت برای اینکه راجع به توسعه شغلی‏تان فکر کنید قطعا مقوله مهمی است، اما در نظر بسیاری از شاغلان امری فوری به نظر نمی ‏رسد. به همین علت بسیاری از آنها در این خصوص اقدامی انجام نمی ‏دهند و آن را به تعویق می‏ اندازند. با تمرکز بر این چهار راهکار می‏ توانید عامدانه و آگاهانه راجع به موضوع توسعه شغلی بیندیشید و از حالا جایگاه شغلی‏ که می ‏خواهید در پنج سال آینده یا بعدتر به آن برسید را پایه ‏ریزی کنید.

منبع : دنیای اقتصاد


AMIR_AKD

دانشجوی کارآفرینی علاقه مند به کسب و کار،عاشق تکنولوژی و مهندس آی تی

0 دیدگاه در “چگونه به مسیر شغلی مان نگاه کنیم؟؟؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های پیوسته

آموزش

صورت های مالی،آنچه یک کارآفرین باید حتما بداند

اولین گام و یکی از مهمترین معیارهای سنجش وضعیت مالی و سوددهی شرکت‌‌ها، ارزیابی صورت‌های مالی آن‌ها است که منعکس کننده اطلاعات مالی و شرایط دارائی‌ها و بدهی‌های شرکت خواهد بود.

آموزش

چگونه کسب وکار اينترنتی راه اندازی کنيم؟

مهم‌ترين اصل در فروش و کسب درآمد از اينترنت ايجاد راهکارهايی برای جلب‌توجه بازديدکنندگان است. اگر سايتی بسيار حرفه‌ای داشته باشيد و پايين‌ترين قيمت و بهترين کيفيت را بين رقبای خود داشته باشيد باز هم فروش نخواهيد داشت، اگر به بازاريابی اينترنتی ايمان نداشته باشيد.

کارآفرینی

رمز موفقیت کارآفرینان

تأثیر نظرات و دیدگاه  های دراکر هر روز در تعداد بی شماری از کسب و کارها و تصمیم  گیری های سیاسی در تمام دنیا احساس می شود. و اما درس  هایی که پیتر دراکر به کارآفرینان می آموزد: