در شرکت‌ها باید افرادی حضور داشته باشند که کار آنها تطبیق نیاز کاربران و مشتریان است. در دیاگرام کسب وکارها که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، فضای مشترکی حاصل از سه ویژگی امکان‌پذیری، سوددهی و اشتیاق وجود دارد. به بیان ساده‌تر طراحان کسب و کار برای دوام و سودهی یک تجارت طرح‌ریزی می‌کنند.

معمولا در آغاز پروژه، طراحان کسب و کار نیاز کاربران را تفسیر کرده و آن را از زبان داد و ستد به نوعی چالش طراحی ترجمه می‌کنند.

در مرحله تحقیقات یک پروژه، بررسی امکان‌پذیری می‌تواند به معنای خلق پروتوتایپ و کسب تجربه برای پاسخ به سوالاتی باشد که در مورد گروه هدف یا وضعیت برند مطرح شده است. در مرحله نهایی پروژه نیز طراحان کسب و کار به هماهنگی و تطابق میان نظریه‌های طراحی و استراتژی‌ کلی شرکت، تعریف مدل تجاری و تشخیص هرگونه ریسک اجرایی کمک می‌کنند.

چه عواملی باعث موفقیت طراح کسب و کار می‌شود؟

البته جواب دادن به این سوال ساده‌ نیست اما می‌توان به سه ویژگی اشاره کرد که شایستگی شخص برای تبدیل شدن به یک طراح موفق کسب و کار را تا حد زیادی مشخص می‌کند.

۱. تجربه

در آیدیو طراح کسب و کار تنها ذهن تجاری گروه محسوب می‌شود، به همین دلیل داوطلبان این جایگاه باید در یک یا چند حوزه متخصصان باتجربه‌ای باشند. توانایی عبور از مشکلات و حل چالش‌ها نیاز به تجربه زیاد دارد. طراح کسب و کار باید اصطلاحاً کلاه افراد مختلف را بر سر بگذارد و از زاویه دید آنها به مسئله نگاه کرد.

۲. توان بالقوه

پروژه‌های آیدیو گاهی پر از ابهام‌اند. تعریف دقیقی از روند کار و ابزارهای لازم برای رساندن تیم به خط پایان پروژه وجود ندارد. طراحان کسب و کار باید در مورد کارهایی که باید برای کشف، آزمایش و تصحیح پروژه انجام شود تصمیم‌گیری کنند و راه‌حل نهایی پیشنهاد دهند. البته ممکن است با محدودیت‌های زمانی، مالی و نیروی انسانی نیز مواجه شوند که نحوه عبور از این چالش‌ها نیز بستگی به توانایی طراح دارد.

۳. اشتیاق

برای سِمت طراحی کسب و کار افرادی را شایسته‌تر می‌ باشند که علاوه بر سابقه درخشان، علایق شخصی منحصر به فرد دارند؛ متخصصانی که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و روابط و الهاماتی که از دید دیگران پنهان می‌ماند را شناسایی می‌کنند. برای این منظور باید دید که چه چیزهایی فرد را هیجان زده می‌کند؟ قصد حل کردن چه مشکلی از جهان را دارد؟ و شخصاً چه فرهنگی را ترویج می‌دهد؟

با داشتن این سه ویژگی می‌توان گفت که احتمال موفقیت فرد در حوزه طراحی کسب و کار زیاد است و از پس کار به خوبی برمی‌آید اما به دلیل نوپا بودن این رشته همچنان جای توسعه و پیشرفت زیادی وجود دارد.

منبع :هزار و یک بوم

 


AMIR_AKD

دانشجوی کارآفرینی علاقه مند به کسب و کار،عاشق تکنولوژی و مهندس آی تی

0 دیدگاه در “طراح کسب و کار کیست و چه خصوصیاتی دارد؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های پیوسته

کسب وکار

بازاریابی به سبک چشم بادامی‌ها / مروری بر سفر کاری به شانگهای

. اگر بی‌تعارف بخواهم بنویسم، باید اقرار کنم که چینی‌ها همیشه مورد تمسخر ما قرار گرفته‌اند. ما آن‌ها افرادی با قدهای کوتاه، خیالاتی، بدنبال کالاهای تقلبی و البته متخصص در اجرای "فن میمون مست" و امثالهم می‌دانستیم.

کسب وکار

۵ ایده کسب و کار برای سبکهای مُد

از آنجا که بسیاری از فرصت‌های استارت‌آپ مد مدت زمان زیادی را می‌طلبد، فرصت‌های محدودی برای اجرای آن خواهید داشت. آنها مستلزم تلاش و چشمانی باز به روی صنعت مد است، اما اغلب بودجه‌های استارت‌آپ بسیار کمی دارند. در اینجا پنج ایده استارت‌آپی برای کارآفرینی مد آمده است.

کسب وکار

داستان موفقیت :مامان‌پز؛ تبسم لطیفی

تبسم لطيفي جوان ۳۱ ساله براي زنان خانه‌دار اشتغال ايجاد کرده و از چشم‌انداز ۵ ساله آينده مي‌گويد. استارت‌آپي که دست‌پخت‌هاي خانگي را به افرادي مي‌رساند که يا خيلي در خانه حضور ندارند يا اگر دارند حوصله آشپزي ندارند.