در شرکت‌ها باید افرادی حضور داشته باشند که کار آنها تطبیق نیاز کاربران و مشتریان است. در دیاگرام کسب وکارها که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، فضای مشترکی حاصل از سه ویژگی امکان‌پذیری، سوددهی و اشتیاق وجود دارد. به بیان ساده‌تر طراحان کسب و کار برای دوام و سودهی یک تجارت طرح‌ریزی می‌کنند.

معمولا در آغاز پروژه، طراحان کسب و کار نیاز کاربران را تفسیر کرده و آن را از زبان داد و ستد به نوعی چالش طراحی ترجمه می‌کنند.

در مرحله تحقیقات یک پروژه، بررسی امکان‌پذیری می‌تواند به معنای خلق پروتوتایپ و کسب تجربه برای پاسخ به سوالاتی باشد که در مورد گروه هدف یا وضعیت برند مطرح شده است. در مرحله نهایی پروژه نیز طراحان کسب و کار به هماهنگی و تطابق میان نظریه‌های طراحی و استراتژی‌ کلی شرکت، تعریف مدل تجاری و تشخیص هرگونه ریسک اجرایی کمک می‌کنند.

چه عواملی باعث موفقیت طراح کسب و کار می‌شود؟

البته جواب دادن به این سوال ساده‌ نیست اما می‌توان به سه ویژگی اشاره کرد که شایستگی شخص برای تبدیل شدن به یک طراح موفق کسب و کار را تا حد زیادی مشخص می‌کند.

۱. تجربه

در آیدیو طراح کسب و کار تنها ذهن تجاری گروه محسوب می‌شود، به همین دلیل داوطلبان این جایگاه باید در یک یا چند حوزه متخصصان باتجربه‌ای باشند. توانایی عبور از مشکلات و حل چالش‌ها نیاز به تجربه زیاد دارد. طراح کسب و کار باید اصطلاحاً کلاه افراد مختلف را بر سر بگذارد و از زاویه دید آنها به مسئله نگاه کرد.

۲. توان بالقوه

پروژه‌های آیدیو گاهی پر از ابهام‌اند. تعریف دقیقی از روند کار و ابزارهای لازم برای رساندن تیم به خط پایان پروژه وجود ندارد. طراحان کسب و کار باید در مورد کارهایی که باید برای کشف، آزمایش و تصحیح پروژه انجام شود تصمیم‌گیری کنند و راه‌حل نهایی پیشنهاد دهند. البته ممکن است با محدودیت‌های زمانی، مالی و نیروی انسانی نیز مواجه شوند که نحوه عبور از این چالش‌ها نیز بستگی به توانایی طراح دارد.

۳. اشتیاق

برای سِمت طراحی کسب و کار افرادی را شایسته‌تر می‌ باشند که علاوه بر سابقه درخشان، علایق شخصی منحصر به فرد دارند؛ متخصصانی که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و روابط و الهاماتی که از دید دیگران پنهان می‌ماند را شناسایی می‌کنند. برای این منظور باید دید که چه چیزهایی فرد را هیجان زده می‌کند؟ قصد حل کردن چه مشکلی از جهان را دارد؟ و شخصاً چه فرهنگی را ترویج می‌دهد؟

با داشتن این سه ویژگی می‌توان گفت که احتمال موفقیت فرد در حوزه طراحی کسب و کار زیاد است و از پس کار به خوبی برمی‌آید اما به دلیل نوپا بودن این رشته همچنان جای توسعه و پیشرفت زیادی وجود دارد.

منبع :هزار و یک بوم

 


AMIR_AKD

دانشجوی کارآفرینی علاقه مند به کسب و کار،عاشق تکنولوژی و مهندس آی تی

0 دیدگاه در “طراح کسب و کار کیست و چه خصوصیاتی دارد؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های پیوسته

کارآفرینی

رمز موفقیت کارآفرینان

تأثیر نظرات و دیدگاه  های دراکر هر روز در تعداد بی شماری از کسب و کارها و تصمیم  گیری های سیاسی در تمام دنیا احساس می شود. و اما درس  هایی که پیتر دراکر به کارآفرینان می آموزد:

کسب وکار

۵۰ نکته حیاتی در مورد ساخت تیم، استخدام و پیدا کردن بنیان گذار به نقل از سام آلتمن

سام آلتمن (Sam Altman) مدیر شتابدهنده و مرکز رشد YCombinator و یکی از کارآفرینان موفق دنیا در دوره آموزشی چگونه یک استارتاپ را شروع کنیم، به نکات جالبی درباره چگونگی ساخت یک تیم استارتاپی اشاره می کند که ما در این بلاگ به ۵۰ تا از مهم ترین این نکات اشاره کرده ایم.

کسب وکار

مشاغل که نیازی به مهارتهای برنامه نویسی ندارند

استارتآپها مشاغلی ایجاد کرده اند که یافتن آنها در چند دهه گذشته دشوار است و مهندسی در آن به یکی از محبوبترین نقشها تبدیل شده است. با وجود این، اگر برنامه نویسی در حیطه تخصص شما نباشد، نباید دلسرد شوید،بسیاری از موارد در شرکت‌های جذاب وجود دارند که نیازی به برنامه‌نویسی ندارند. مهم یافتن نقشی مناسب است.